Speaker
Description
The presentation focuses on the concept of Open Science in Poland as an ecosystem, emphasizing a specific type of knowledge and research ecosystem. The objective is to propose a new theoretical perspective for studying the Polish Open Science ecosystem. The central research question is: Is the Open Science environment in Poland an ecosystem? Drawing on interdisciplinary research, the presentation aims to delineate the components and characteristics of this ecosystem while identifying key challenges. Such an approach provides a basis for stimulating discourse among various stakeholders within the Open Science ecosystem and promotes understanding and improvement of its status.
The methodology involves critical analysis of both Polish and English-language literature, including scientific articles, specialized reports from institutions and organizations related to the Open Science environment, and examples of best practices since 2015, to identify a theoretical ("ideal") ecosystem model. Utilizing a comparative approach, which entails identifying similarities and differences, enables addressing the main research question.
Integral to any ecosystem are not only the entities and their actions but also the interconnections, interdependencies, and their quality. Research indicates that the Polish Open Science ecosystem as a whole appears to have relatively weak interconnections and requires efficient coordination, interdisciplinary collaboration, understanding, and cultural change.
Otwarta nauka w Polsce jako ekosystem. Co to oznacza?
Niniejsza prezentacja dotyczy koncepcji otwartej nauki w Polsce jako ekosystemu, skupiając się na specyficznym typie ekosystemu wiedzy i badań.
Celem jest zaproponowanie nowej perspektywy teoretycznej do badań polskiego ekosystem otwartej nauki. Główne pytanie badawcze brzmi: Czy środowisko otwartej nauki w Polsce jest ekosystemem? Uwzględniając interdyscyplinarne badania, prezentacja stara się wskazać komponenty i cechy tego ekosystemu, identyfikując jednocześnie główne wyzwania. Takie podejście daje podstawę do pobudzania dyskusji pomiędzy różnymi interesariuszami w ramach ekosystemu otwartej nauki i zachęca do zrozumienia i poprawy jego stanu.
Metodologia obejmuje krytyczną analizę krajowej i anglojęzycznej literatury, w tym artykułów naukowych, specjalistycznych raportów instytucji i organizacji powiązanych ze środowiskiem otwartej nauki oraz przykładów dobrych praktyk od 2015 r., w celu zidentyfikowania teoretycznego ("idealnego") modelu ekosystemu. Zastosowanie podejścia porównawczego, które obejmuje identyfikację podobieństw i różnic, umożliwia sformułowanie odpowiedzi na główne pytanie badawcze.
Istotne dla każdego ekosystemu są nie tylko podmioty i ich działania, ale także wzajemne powiązania, współzależności i ich jakość. Badania wskazują, że polski ekosystem otwartej nauki jako całość wydaje się mieć stosunkowo słabe wzajemne powiązania i wymaga sprawnej koordynacji, interdyscyplinarnej współpracy, zrozumienia i zmiany kulturowej.