10–12 Apr 2024
Władysława Reymonta 7
Europe/Warsaw timezone

Daniel Spichtinger

Daniel Spichtinger is an independent expert working on open science, including open access and data management policies. From 2012-2018 he was a member of the unit dealing with open science in the European Commission’s Directorate-General for Research and Innovation. He is also employed part time at the Ludwig Boltzmann Gesellschaft (LBG), a non-university-based research organisation in Austria as Programme Manager Grants & Policy.

Open Science during the COVID pandemic: Temporary boost or durable contribution to a more open world?

10.04.2024 14:30-15:15

Open science, in particular the open access publishing of research and the widespread sharing of data, have been depicted as key to combatting the COVID-19 pandemic – not least in the unprecedented speed with which vaccines were developed. However, there is little empirical evidence to back those assertions. With a new study titled “Open Science – Crucial for effective COVID research?” I sought to explore whether, and to what extent, open science practices influenced the speed of COVID research.


Daniel Spichtinger jest niezależnym ekspertem pracującym nad nauką otwartą, w tym nad polityką dostępu otwartego i zarządzania danymi. W latach 2012-2018 był członkiem jednostki zajmującej się nauką otwartą w Dyrekcji Generalnej ds. Badań i Innowacji Komisji Europejskiej. Jest również zatrudniony na część etatu w Ludwig Boltzmann Gesellschaft (LBG), pozaukładowej organizacji badawczej w Austrii, jako Menedżer Programu ds. Grantów i Polityki.

Nauka otwarta w czasie pandemii COVID: Tymczasowy wzrost czy trwały wkład w bardziej otwarty świat?

10.04.2024 14:30-15:15

Nauka otwarta, a w szczególności otwarte publikowanie badań i szerokie dzielenie się danymi, zostały przedstawione jako kluczowe w walce z pandemią COVID-19 – nie tylko ze względu na bezprecedensową szybkość opracowywania szczepionek. Jednak brakuje empirycznych dowodów potwierdzających te twierdzenia. W nowym badaniu zatytułowanym „Nauka Otwarta – Kluczowa dla skutecznych badań nad COVID?” postanowiłem zbadać, czy i w jakim stopniu praktyki nauki otwartej wpłynęły na szybkość badań nad COVID.