Speaker
Description
In the second half of 2023, in connection with the planned launch of the institutional open data repository of University of Warsaw, the ICM UW Open Science Platform team delivered a series of webinars on research data management for UW staff and PhD students.
Ten training courses were conducted between October and December 2023. They were attended by 210 people. October 2023 also saw the launch of 4 publicly accessible online MOOC courses on research data management on the Navoica platform. The courses were prepared by the PON team. To date, more than 3,500 people have taken part in the courses.
117 questionnaires sent by trainees and 189 questionnaires completed by course participants were analysed, as well as questions posed to the trainers and 20 contributions posted on the course forum.
Considering the broader context of the training activities of PON, which has been educating on research data management for nearly 10 years, it is possible - both from the attendance and the feedback given by participants - to observe a change that has taken place in researchers' attitudes towards data management issues: there has been an increased interest in and awareness of open data topics, which is related, among other things, to the increasing demands of research funding bodies, scientific journal publishers and the policies of researchers' institutions. The proportion of trainees unfamiliar with the topic of research data in relation to those with knowledge in this area has changed - there is an apparent large number of trainees familiar with data management terminology (data steward, DMP, data availability statement), who report the need to deepen their knowledge, and a relatively small number who expect an introduction to the basics of data management. There are numerous voices signalling the need for domain-specific education and the acquisition of practical skills in the use of specific tools, such as repositories.
W drugiej połowie 2023 roku w związku z planowaną premierą repozytorium instytucjonalnego Dane Badawcze UW zespół Platformy Otwartej Nauki ICM UW zrealizował dla UW serię szkoleń online z zakresu zarządzania danymi badawczymi. W okresie od października do grudnia 2023 przeprowadzonych zostało 10 szkoleń. Wzięło w nich udział 210 osób. W październiku 2023 r. uruchomiono również 4 ogólnodostępne, internetowe kursy z zarządzania danymi badawczymi na platformie Navoica. Kursy typu MOOC zostały przygotowane przez ICM UW w ramach zadania realizowanego przez NCN na podstawie zlecenia MEiN. Dotychczas w kursach wzięło udział ponad 3400 osób. Przeanalizowano 117 ankiet przesłanych przez uczestników szkoleń oraz 189 ankiet wypełnionych przez osoby, które ukończyły kursy na platformie Navoica, a także pytania zadawane prowadzącym szkolenia oraz 20 pytań i wypowiedzi zamieszczonych w wątkach na forum kursów. Biorąc pod uwagę szerszy kontekst działalności szkoleniowej zespołu PON, który edukuje w zakresie zarządzania danymi badawczymi już blisko 10 lat, można - zarówno na podstawie frekwencji, jak i informacji zwrotnej udzielanej przez uczestników - zaobserwować zmianę, która zaszła w podejściu badaczy do kwestii związanych z zarządzaniem danymi badawczymi: wzrosło zainteresowanie tematyką otwartych danych oraz świadomość w tym zakresie, co związane jest m.in. z rosnącymi wymaganiami instytucji finansujących badania, wydawców czasopism naukowych oraz polityk macierzystych jednostek naukowców. Zmieniła się proporcja uczestników szkoleń niezapoznanych z tematem danych badawczych w stosunku do osób posiadających wiedzę w tym zakresie - widoczna jest duża liczba uczestników zaznajomionych z terminologią z zakresu zarządzania danymi (data steward, DMP, data availability statement), którzy zgłaszają potrzebę pogłębiania swojej wiedzy, a stosunkowo niewielka liczba osób oczekujących wprowadzenia w tematykę zarządzania danymi od podstaw. Pojawiają się liczne głosy sygnalizujące potrzebę kształcenia dziedzinowego oraz zdobywania praktycznych umiejętności w zakresie wykorzystania konkretnych narzędzi, takich jak repozytoria. Często wskazywaną potrzebą jest również możliwość uzyskania indywidualnego wsparcia w toku prowadzonych badań, a więc zastosowania posiadanej wiedzy teoretycznej w praktyce.