10–12 Apr 2024
Władysława Reymonta 7
Europe/Warsaw timezone

Introducing an openness policy from the perspective of a young scientist

11 Apr 2024, 16:10
20m
Audytorium (Centrum Dydaktyki AGH, U-2) (Władysława Reymonta 7)

Audytorium (Centrum Dydaktyki AGH, U-2)

Władysława Reymonta 7

Audytorium (Centrum Dydaktyki AGH, U-2) Kraków, Poland

Speaker

Martyna Bieniek (The John Paul II Catholic University of Lublin)

Description

The speech aims to present the perspective of a young scientist regarding the implementation of open science policies in higher education institutions, with a particular focus on their own university. It will describe the current approach and initiatives of the John Paul II Catholic University of Lublin regarding open science policy. The profile of a young scientist at the beginning of their academic career will also be presented, emphasizing the challenges and expectations related to publications and access to scientific knowledge. Additionally, important areas and issues from the perspective of both young scientists and the broader scientific community will be highlighted, such as ethical standards, research quality requirements, and efforts to increase citation and publication visibility. Furthermore, sample questions and concerns that may arise among young scientists regarding open science policies will be addressed, such as copyright issues, selection of appropriate journals, and assessment of the reputation of open-access journals. The conclusion of the presentation will outline potential benefits and risks posed by open science policies in higher education institutions for young researchers.

Wystąpienie ma na celu przedstawienie perspektywy młodego naukowca w kontekście wprowadzania polityki otwartości na uczelniach wyższych, ze szczególnym uwzględnieniem własnej uczelni. Opisane zostanie aktualne podejście i inicjatywy Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w zakresie polityki otwartości. Przedstawiona zostanie także sylwetka młodego naukowca, na początku swojej kariery naukowej, z podkreśleniem wyzwań i oczekiwań związanych, z publikacjami oraz dostępem do wiedzy naukowej. Wskazane zostaną również obszary i zagadnienia ważne z punktu widzenia zarówno młodego naukowca, jak i szerszego grona naukowego, np. standardy etyczne, wymogi dotyczące jakości badań, czy też dążenie do wzrostu cytowalności i widoczności publikacji. Ponadto, zaprezentowane zostaną przykładowe pytania i obawy, które mogą występować wśród młodych naukowców w kontekście polityki otwartości, takie jak kwestie praw autorskich, wyboru odpowiedniego czasopisma, czy też oceny reputacji czasopism otwartodostępowych. Konkluzją prezentacji będzie przedstawienie potencjalnych korzyści i zagrożeń powodowanych przez polityki otwartości uczelni wyższych dla młodych pracowników badawczych.
5 punktów, jakie zostaną zaprezentowane na posterze:
Ogólne przedstawienie polityki otwartości KUL
Charakterystyka młodego naukowca
Wskazanie obszarów i zagadnień ważnych z punktu widzenia młodego naukowca oraz szerszego grona naukowego
Najczęstsze pytania ze strony młodych naukowców, pojawiające się przy zagadnieniu Open Access
Mocne i słabe strony publikowania w otwartym dostępie, z perspektywy młodego naukowca

Presentation materials