10–12 Apr 2024
Władysława Reymonta 7
Europe/Warsaw timezone

Analysis of the state of open science in Poland in 2017–2021 and possible directions of support

10 Apr 2024, 16:40
20m
Audytorium (Centrum Dydaktyki AGH, U-2) (Władysława Reymonta 7)

Audytorium (Centrum Dydaktyki AGH, U-2)

Władysława Reymonta 7

Audytorium (Centrum Dydaktyki AGH, U-2) Kraków, Poland

Speakers

Dr Przemysław Wewiór (OPI PIB)Dr hab. Jarosław Protasiewicz (OPI PIB)

Description

In December 2023, the National Information Processing Institute published a report titled "Analysis of the State of Open Science in Poland." It presents a multidimensional diagnosis of the involvement of Polish institutions of the higher education and science system in activities related to open science from 2017 to 2021.

The report contains results concerning various issues in the field of open science, such as:
- OA policies
- OA publications and research data
- Infrastructure and services for OA
- OA personnel
- Support for the development of knowledge, skills, and competencies
- Recognition of practices related to OA
- International cooperation
The publication also outlines the main challenges associated with implementing the idea of OA in scientific units.

Simultaneously, an advisory team operating under the Ministry of Science and Higher Education prepared a draft Policy on Open Access to Research Data financed with public funds. The document presents a concept of a support plan for the development of access to research data, which addresses, i.a., the challenges outlined in the report.

Otwarta Nauka w Polsce – stan obecny i perspektywy rozwoju

W grudniu 2023 r. National Information Processing Institute opublikował raport „Analiza stanu otwartej nauki w Polsce”. Przedstawiono w nim wielowymiarową diagnozę zaangażowania polskich instytucji systemu szkolnictwa wyższego i nauki w działania związane z otwartą nauką w latach 2017–2021.

Raport zawiera wyniki dotyczące następujących zagadnień w obszarze otwartej nauki, np.:
- polityki otwartego dostępu
- dostępne publikacje i dane badawcze,
- infrastruktura i usługi,
- kadry otwartej nauki,
- wsparcie w zakresie rozwijania wiedzy, umiejętności i kompetencji,
- nagradzanie praktyk związanych z otwartością,
- współpraca międzynarodowa.

W publikacji przedstawiono również główne wyzwania związane z wprowadzeniem idei otwartej nauki w podmiotach naukowych.

Jednocześnie zespół doradczy działający przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotował projekt Polityki otwartego dostępu do danych badawczych finansowanych ze środków publicznych. W dokumencie tym przedstawiono koncepcję działań wspierających rozwój dostępu do danych badawczych, która odpowiada m.in. na wyzwania przedstawione w Raporcie.

Presentation materials